Coaching 

Coaching to odpowiednie pytania zamiast gotowych rozwiązań

Coaching czyli trenowanie 

Dostosowujemy naszą ofertę do oczekiwań naszych potencjalnych klientów.

Coaching czyli trenowanie polega na interaktywnym procesie rozwoju poprzez sprawdzone metody, realizowanie procesu decyzyjnego i zaspokajania potrzeb. Dzięki temu pomagamy pojedynczym osobom, firmom lub innym organizacjom w przyśpieszaniu tempa rozwoju, polepszaniu efektów działania i osiągania zamierzonych celów.             

Nie każdy może zostać Coachem , ale każdemu z nas przyda się chociaż część jego umiejętności w życiu zawodowym i prywatnym. Profesja coacha staje się coraz bardziej popularna w Polsce.

Raport „Coachowie – Polska i Europa” zrobiony przez Polską Izbę Firm Szkoleniowych informuje, że na polskim rynku jest ponad 3000 zarejestrowanych coachów, ale porównując to z rynkiem angielskim, gdzie ten zawód wykonuje ponad 25 000 osób, można stwierdzić, że w Polsce profesja ta dopiero się rozwija.

Rola Coacha 

Rolą Coacha nie zawsze jest uskrzydlanie.

Czasem przeciwnie Coach musi najpierw chwycić klienta i ściągnąć go na ziemię, aby mógł podjąć decyzje, opierając się na konkretach, uwzględniając jego możliwości i uwarunkowania życiowe, a nie tylko na podstawie optymistycznych wyobrażeń, jak będzie super.

Media najchętniej opowiadają historie spektakularnych zmian życiowych dzięki coachingowi, a różni mówcy motywacyjni przekonują, że każdy może być tym kim zechce, jeśli tylko się postara. Stąd tylko mały krok do przekonania, że coaching równa się totalna rewolucja czyli zmiana o 180 stopni. A to wcale nie jest regułą. Nie każdy potrzebuje aż tak dużej zmiany, by być bardziej usatysfakcjonowanym z życia i swoich osiągnięć.
Czasem zdarza się, że nawet zmiany, które rozważamy mogą wywołać więcej zamieszania niż dać satysfakcji.

Dynamiczny rozwój 

Według aktualnych danych z usług coacha korzystał przynajmniej raz w życiu co trzeci dorosły Amerykanin.

W Polsce rynek coachingu zaczyna rozwijać się coraz szybciej.

Coaching nie jest wbrew pozorom ani doradztwem zawodowym ani rodzinnym, czy psychoterapią. Polega on na rozmowie skoncentrowanej na rozwoju: pozwalającej ustalić swoje własne, konkretne cele, zaplanować drogę do ich osiągnięcia, i w pełni wykorzystać swoje mocne strony, swój potencjał.

Żeby go odkryć, nie potrzeba magii ani szczególnych umiejętności. Ale spotkanie z profesjonalistą czasami bardzo pomaga.

Wybór Coacha

Poszukiwania coacha nie są sprawą prostą. Powodem nie jest to, że brakuje specjalistów – wprost przeciwnie, jest ich wielu ale  warto poświęcić chwilę na wybranie tego, który jest dla nas odpowiedni, jest fachowcem, specjalizuje się w dziedzinie, która nas interesuje ale również budzi nasze zaufanie, odpowiada nam swoją  osobowością i poczuciem humoru.

Wybór ten przypomina w pewnym sensie wybieranie swojego psychoterapeuty gdyż nie przed każdym umiemy się otworzyć i nie każdy, choćby był najlepszym fachowcem, może szybko i skutecznie doprowadzić nas do założonego celu.

Przede wszystkim trzeba wybierać profesjonalistów, których kwalifikacje potwierdzone są certyfikatami wydanymi przez renomowane, często międzynarodowe  stowarzyszenia, instytuty uprawnione do certyfikowania lub wyższe uczelnie.

Obecnie coaching do swej oferty wprowadzają również najstarsze i najlepsze polskie uniwersytety.

Specjalizacje Coachów  

Oprócz sprawdzenia, czy wybrany przez nas coach jest fachowcem, warto dowiedzieć się również w czym się specjalizuje. Wielu coachów ma taką dziedzinę, która jest im najbliższa: coaching zdrowia, coaching sportu, coaching biznesowy, dietetyczny, coaching kariery, coaching relacji czy life-coaching. Tym ostatnim najczęściej  zajmują się psycholodzy lub psychoterapeuci, którzy starają się łączyć w swojej pracy znajomość psychiki człowieka z umiejętnościami typowymi dla coacha.

Predyspozycje Coacha 

Czy coach musi mieć wykształcenie psychologiczne? Nie jest ono  niezbędne. Ważniejsze, oprócz ukończenia specjalistycznego szkolenia, są predyspozycje osobowościowe polegające na otwartości, empatii, umiejętności aktywnego i uważnego słuchania, nieszablonowość myślenia  a także również chęć ciągłego doskonalenia i pracy nad swoim umiejętnościami. Najważniejsze jest to, że coach powinien lubić ludzi i umieć skupić się na ich pragnieniach i potrzebach oraz nie patrzeć na nich przez pryzmat swoich własnych przekonań i priorytetów życiowych.

Dla kogo jest coaching

Coaching nie jest psychoterapią. Nie jest przeznaczony dla osób potrzebujących poważnej pomocy: cierpiących na depresję, nerwicę, będących alkoholikami, ofiarami przemocy domowej.

Coaching nie polega na analizowaniu przeszłości, nie próbuje zaleczyć ran, rozprawić się z tym, co spotkało nas w dzieciństwie lub w związku, który się  zakończył.

Coaching skupia się na przyszłości i  jest skierowany przede wszystkim do osób zadowolonych z życia, które chcą, by było im jeszcze lepiej. Mają one udaną rodzinę, lubią swoją pracę, ale trudno im utrzymać  równowagę między życiem prywatnym i zawodowym, mają zbyt mało wolnego czasu albo zastanawiają się nad tym, czy warto przeprowadzić się ze względu na awans.

Coach jako asystent a nie doradca

Idąc do coacha nie dostaniemy od niego gotowych odpowiedzi. Nie usłyszymy recepty takiej jak zapisz się na kurs językowy, jedz częściej ale mniejsze porcje, poczekaj z urodzeniem dziecka jeszcze pół roku.

Coach nie jest doradcą. Może, ale wcale nie musi być ekspertem w dziedzinie, którą się zajmuje, czyli np. dietetykiem jeśli pracuje z odchudzającymi się osobami, czy pedagogiem lub psychologiem, jeśli przychodzimy do niego w sprawach związanych z wychowywaniem dzieci.

W coachingu ekspertem jest sam klient. To on ma w sobie wszystko, czego potrzeba do osiągnięcia celu zamierzonego celu. Zadanie coacha to aktywne słuchanie i zadawanie odpowiednich pytań. Szukając odpowiedzi, klient sam określa swoje cele i stara się znaleźć najlepszy sposób ich realizacji. Coach jest więc bardziej  asystentem niż doradcą czy terapeutą.

Różne warianty coachingu

Bardzo szybko rozwija się obecnie coaching zdrowia. Korzystają z niego osoby chcące najczęściej schudnąć, często współpracując zarówno z dietetykiem jak i z coachem. Korzystają z coachingu również ci, u których zdiagnozowano chorobę przewlekłą i chcą w sposób racjonalny, satysfakcjonujący zaplanować swoje życie zawodowe i prywatne z uwzględnieniem nowej sytuacji polegającej na  przyjmowania leków, robieniu badań i życia ze wszystkimi ograniczeniami, które nagle się pojawiły.

Z coachingu korzystają również ci, którzy niepokoją się upływem czasu, chcą zadbać o swoją formę, upewnić się, że organizm będzie im służył efektywnie jeszcze przez wiele lat. Traktują oni swoje zdrowie jak zasób, z którego trzeba korzystać rozsądnie i chcą żeby coach im w tym mógł pomóc.

Do coacha przychodzą też pary, które dopiero wchodzące w swój związek, planujące ślub albo wspólne zamieszkanie. Szukają one dobrej drogi, zastanawiają się, jak ułożyć sprawy finansowe, jak podzielić się obowiązkami domowymi i różnymi innymi zadaniami. W tym właśnie zakresie może im pomóc coach. Kolejna grupa często szukająca podpowiedzi to młode kobiety planujące urodzenie dziecka, lub wracające po urlopie macierzyńskim do pracy. Wydaje im się, że same nie są w stanie zaplanować tej operacji, i proszą o wsparcie coacha.

Samodzielnie czy z Coachem

Po jednej sesji lub przeczytaniu książki na temat coachingu, wiele osób dochodzi do wniosku, że nie potrzebują wcale profesjonalisty. Wydaje im się, że głęboka autoanaliza z powodzeniem może sesję coachingową zastąpić. Przecież chodzi o to, żeby zadawać sobie samemu odpowiednie pytania. Zastanawiać się, czego pragniemy, co jest dla nas ważne i analizować  różne drogi aby ten cel osiągnąć. Brzmi to wszystko prosto ale czasami trudno jest zobaczyć oczywiste pozornie rozwiązanie, zdystansować się i spojrzeć na problem z innej strony, napisać  wszystkie możliwości.  Słuchający uważnie coach bywa w takich sytuacjach bardzo pomocny i dlatego rynek coachingu rozwija się wciąż tak dynamicznie.

Ile kosztuje coaching

W coachingu obowiązują generalnieceny umowne. Najbardziej znani polscy coache za pierwszą wstępną sesję, która trwa 2-3 godziny, biorą nawet 1000 zł, a za kolejne sesje od 200 do 400 zł.

U coachów mniej znanych, ale równie dobrych ceny wahają się zwykle między 100 a 200 zł za sesję.

Coaching coraz częściej odbywa się zdalnie  na komunikatorach typu skype,czatach, przez telefon a nawet mailowo. Takie sesje są znacznie tańsze, ich koszt zaczyna się nawet nawet od 30 zł,

Przynoszą one dobre wyniki, zwłaszcza u osób przyzwyczajonych do pracy online lub uczestniczących często np. w telekonferencjach.

Czasami nawet asynchroniczność rozmowy mailowej bywa zaletą a nie wadą ponieważ mamy czas, żeby zastanowić się nad odpowiedzią, uporządkować pewne sprawy w swojej głowie.